Každý kdo vlastní Suzuki Lj 80 nebo první verze SJ 410 s bubnovými brzdami na přední nápravě a někdy jezdil v bahnitých kalužích, tak při návratu domů po silnici s hrůzou zjistil, že auto skoro vůbec nebrzdí nebo brzdí jenom jedna strana a auto jde do smyku. Řešením je předělat alespoň přední bubny na kotouče. Majitelé SJ 410 to mají podstatně jednodušší, stačí jim vyměnit přední nápravu za novější typ (pozor na typ diferenciálu) nebo jenom konce náprav.
U LJ 80 jsou v podstatě 3 možnosti:
1) Dát celou přední nápravu z SJ 410. Musí se ale vyměnit diff, za ten z LJ protože má jiný převod (možná budou ještě nutné drobné úpravy na podvozku – diff není uprostřed, ale na straně, takže možná bude něčemu vadit, prodloužit kardan). Tuto variantu jsem zatím u nikoho neviděl, takže nevím, jak by fungovala.
2) Ponechat celou rouru, diferenciál a poloosy z LJ a vyměnit kompletní konce včetně kloubu. Výhoda – možno použít ty s volnoběžkami (problém – nutno vyndat poloosy z kloubů jak u LJ, tak u SJ. To je bez hrubého násilí nemožné, hrubé násilí často vede ke zničení kloubu a tím ke zmaření výsledku a finanční ztrátě).
3) Kombinací různých součástí a vyrobením vlastních. Tuto verzi jsem zvolil já, a nyní ji podrobněji popíšu. Inspiraci jsem získal na internetu (
www.lj10.com a ještě na stránkách našeho polského kolegy
Anjušky).
Postup:
Materiál: brzdové třmeny z nějakého samuraje (je jedno jaký typ), kotouče samuraj, brzdové hadičky Škoda (oko-šroub) - originál na Samuraje jsou krátké, vysoustružený střed z brzdového bubnu LJ včetně šroubů, vyrobený držák brzdového třmenu, pár šroubů.
Z LJ se sundají bubny a odmontují štíty s brzdami včetně hadiček. Z 1 cm tlusté železné desky se vyrobí 2 držáky třmenů (jako vzor jsem použil držák z SJ, ale zjednodušil tvar a otvory na přichycení jsou blíž u sebe – podle sundaného štítu). Držáky se přišroubují na místo původního štítu.
Z bubnů se vyříznou (třeba na soustruhu) středy tak, aby přesně zapadly do vnitřku kotoučů.
Pak už stačí vše pouze zkompletovat. Nasadí se středy, přichytí maticí, nasadí se kotouč, přichytí prozatímně dvěmi kolovými maticemi, nasadí a přišroubuje se brzdový třmen, našroubují se hadičky, odvzdušní a je hotovo.
Pokud by někomu vadilo, že nyní kolové šrouby drží pouze půlkou závitu, může si ještě před tím vyměnit štefty za delší.